Програма

Продължителност и форма на обучение:

Продължителността на обучението в зависимост от образователната степен на кандидатите е:

  • за кандидати с образователно-квалификационна степен „бакалавър” или „магистър” от професионално направление „Икономика” – 2 семестъра;
  • за кандидати с образователно-квалификационна степен „бакалавър” или „магистър” от други професионални направления – 3 семестъра, от които 1 подготвителен семестър с икономическа насоченост с дистанционно провеждане.

 

Занятията се провеждат на блоков принцип в събота и неделя във Висшето училище по застраховане и финанси.

Всички дисциплини са с продължителност от 30 академични часа.

 

Изучавани дисциплини:

  1. Алтернативни инвестиции

Основни теми:

  • Икономическа същност и видове инвестиции. Инвестиционна среда;
  • Инвестиционен проект. Методи за икономическа оценка на инвестиционни проекти;
  • Източници на финансиране на инвестиционните проекти;
  • Анализ и оценка на риска на инвестиционни проекти;
  • Инвестиции във финансови активи. Борсова и извънборсова търговия. Видове регулирани пазари.

 

  1. Електронни борси

Основни теми:

  • Същност, цели, структура, развитие и организация на електронните пазари на финансови инструменти (фондови борси и алтернативни на борси електронни пазари за търговия);
  • Процеси и тенденции на глобализация на електронните борси на финансови инструменти. Успешни модели. Проблематика на капиталовите и другите пазари на финансови инструменти;
  • Инвестиции и механизми на работа на борси и борсови посредници (брокери);
  • Организация и функциониране на българския пазар на финансови инструменти.

 

  1. Превенция на финансови измами и изпиране на пари

Основни теми:

  • Прилагане на процедури за идентификация и верификация и снижаване на риска при акцептиране на клиенти, сключване на сделки и осъществяване на транзакции с висок риск за изпиране на пари и финансиране на тероризъм;
  • Прилагане на система от критерии за разпознаване на съмнителни операции и клиенти в кредитните и финансовите институции; Изготвяне на доклади за известяване на съмнителни операции;
  • Снижаване на риска от финансови измами;
  • Снижаване на риска от налагане на санкции на финансова институция при проверки от компетентните органи.

 

  1. Управление на финансовия и банковия риск

Основни теми:

  • Финансов риск – особености на кредитния, пазарния и оперативния риск;
  • Основни методи за измерване на кредитния, пазарния и оперативния риск;
  • Практики на управлението на кредитния, пазарния и оперативния риск от банките, фирмите и физическите лица;
  • Управление на банковия риск – видове рискове, управлявани от банките. Лихвен риск. Ликвиден риск. Управление на капитала на банките.

 

  1. Бизнес кредитиране и корпоративно банкиране

Основни теми:

  • Кредитни продукти за фирми;
  • Регулаторна рамка за фирмено кредитиране;
  • Кредитен анализ;
  • Процес на кредитиране на фирми.

 

  1. Банкови продукти за физически лица

Основни теми:

  • Депозитни и кредитни продукти за физически лица;
  • Регулаторна рамка за кредитиране на физически лица;
  • Анализ при кредитиране на физически лица;
  • Процес на кредитиране на физически лица.

 

  1. Събиране на заеми и управление на проблемни активи

Основни теми:

  • Регулаторна рамка и специфики при събиране на заеми от физически лица и фирми;
  • Етапи на просрочие и предприемани действия при събиране на заеми;
  • Комуникация с длъжници в просрочие;
  • Управление на проблемни активи.

 

  1. Картов бизнес и разплащания

Основни теми:

  • Развитие на картов бизнес;
  • Картови продукти;
  • Картови разплащания;
  • Терминални мрежи (АТМ и ПОС).

 

  1. Пазари и инвестиции в благородни метали

Основни теми:

  • Изделия от благородни метали;
  • Нумизматика;
  • Характеристики и специфики на пазара на изделия от благородни метали и нумизматика;
  • Инвестиции в благородни метали и нумизматика.

 

  1. Стандарти на корпоративна комуникация и взаимодействие с клиенти

Основни теми:

  • Правила и техники за ефективна комуникация в процес на продажби и обслужване на клиенти;
  • Убеждаване и водене на преговори;
  • Презентационни умения. Писмена комуникация и кореспонденция;
  • Стандарти и норми в корпоративна среда. Ефективно екипно взаимодействие.